Prawo jazdy kategorii C + E uprawnia do kierowania:
- pojazdem określonym w kategorii C, łącznie z przyczepą (przyczepami),
- zespołem pojazdów określonych w kat. B + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B,
- zespołem pojazdów określonych w kat. D + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D,
- ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami)
Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
– 21 lat,
– 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (zapraszamy do działu „Kursy Kwalifikacji”)
Egzamin na kategorię C+E składa się tylko z części praktycznej.
Egzamin praktyczny zasadniczo dzielimy na dwie części plac manewrowy oraz jazda w ruchu drogowym.
Ciągnik siodłowy z naczepą czy tandem?
Plac manewrowy
Zadanie numer 1
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu (tylko ciężarówka) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Z tych wszystkich elementów komputer wylosuje nam dwa które trzeba będzie sprawdzić (jeden element z podpunktów a-e drugi element z podpunktów f-m).
Po sprawdzeniu dwóch losowo wybranych elementów przygotowujemy się do jazdy (ustawiamy fotel, lusterka, zapinamy pasy i uruchamiamy światła mijania).
Następnie przechodzimy do spinania zestawu.
Na początku ciężarówka ustawiona jest równolegle do przyczepy.
Później wsiadając i wysiadając z pojazdu nie mamy obowiązku zapinać pasów bezpieczeństwa aż do zakończenia czynności spinania.
– podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę (podczas podjeżdżania możemy wysiadać dowolną ilość razu, gdy wysiadamy pierwszy raz pamiętamy o podniesieniu dźwigni zaczepu, później wsiadając i wysiadając z pojazdu nie mamy obowiązku zapinać pasów bezpieczeństwa aż do zakończenia czynności spinania)
– cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
– regulacja wysokości zaczepu przyczepy jeśli zajdzie taka potrzeba
– dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z zaczepem pojazdu silnikowego
O czym należy pamiętać (prawidłowa kolejność) :
– prawidłowe zatrzaśnięcie zaczepu (jeśli kołek zabezpieczający nie schował się do końca unosimy delikatnie stopę, dosłownie 3-4 cm nad ziemię, następnie wsiadamy do ciężarówki i ruszamy przód tył – szarpnięcia które powstaną powinny pomóc w schowaniu się kołka zabezpieczającego)
– wyłączamy silnik i światła,
– wyciągamy kliny spod kół,
– stopka do góry od przyczepy,
– podłączamy przewody elektryczne przyczepy (silnik pojazdu wyłączony) i przewody hamulcowe (pneumatyka)
– uruchamiamy silnik
– sprawdzamy oświetlenie przyczepy :
a) światła postojowe (pamiętamy o podświetleniu tablicy i światłach obrysowych)
b) lewy i prawy kierunkowskaz
c) światła awaryjne
d) przeciwmgłowe tylne
e) stop
f) cofania
Aby przyśpieszyć tą część zadania możemy niektóre światła sprawdzać jednocześnie np. postoje i prawy kierunek, przeciwmgłowe i lewy kierunek. Do sprawdzenia świateł stop i cofania prosimy o pomoc egzaminatora – my uruchamiamy światła w ciężarówce egzaminator sprawdza czy są sprawne.
Po sprawdzeniu wszystkich świateł kontrolujemy naciąg linek oraz zabezpieczenie ładunku co potwierdzamy słowami : „Ładunek jest prawidłowo zabezpieczony”
Na wykonanie tych czynności mamy nie więcej niż 15 minut, następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.
Zadanie numer 2
Na tak zwany „łuk” podjeżdża nam egzaminator, gdy znajdziemy się za kierownicą mamy prawo ponownie przygotować się do jazdy.
1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (mijania);
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu
4) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas – dopuszcza się trzykrotne opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania (dobrze to wykorzystać w celu sprawdzenia czy dobrze się zatrzymaliśmy na samym końcu).
Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
– Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
– Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
– Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
– Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Do wylosowania są 2 zestawy.
Zestaw nr. 1 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe wjazd tyłem.
Zestaw nr. 2 zawiera parkowanie prostopadłe wjazd przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Czego każdemu życzymy 😉
Parkowanie skośne wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska, jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Po wykonaniu zadań na placu manewrowym, ruszamy na miasto.
W najbliższym czasie postaramy się przedstawić Wam przykładowe trasy egzaminacyjne wraz z video reportażem.
Wszystkie filmy prezentujące zadania egzaminacyjne zostały nagrane na placu Word Tarnobrzeg, zawsze zapewniamy naszym kursantom bezpłatne skorzystanie z tego placu przed egzaminem.
W naszym Ośrodku na kategorię C+E szkolimy na zestawie MAN TGL 12.240 + przyczepa centralnoosiowa oraz Renault Premium + naczepa (skrzynia automatyczna), istnieje możliwość zdawania egzaminu na naszych zestawach.